طرح ملی نجات دانش آموزی آب:
طرح دانش آموزی نجات آب به اختصار داناب گفته می شود که ای طرح بر اساس یک سری مطالعات علمی آموزشی و فرهنگی در سال تحصیلی 89-88 در یکی از استانهای کشور به اجرا درآمد. در این طرح با هدف قرار دادن دانش آموزان، برنامهریزی شده است تا مسائل و چالشهای اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ... در روندی نظام مند مورد به این قشر آموزش داده شود.این طرح پس از اجرای موفق در یکی از استانهای کشور، در سال تحصیلی 90-89 در چند استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شد. سنجش اثربخشی طرح در اجرای دوساله این طرح، حاکی از موفقیت آن بوده و بر این اساس و با توجه به ضرورت اقدامات جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، این طرح برای سال تحصیلی جاری ملی اعلام شده و به عنوان وظیفه مجمعی استانها توسط مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، تعیین شده است.
حسب توافق و برنامه ریزیهای انجام شده در شورای سیاستگذاری طرحهای دانش آموزی آب و آبفا؛ دانش آموزان مقطع راهنمایی و بالاتر به عنوان قشر هدف ویژه حوزه آب و دانش آموزان مقطع دبستان و پیش دبستانی به عنوان قشر هدف در نظر گرفته شده برای حوزه آبفا تعیین شده است.در طرح داناب، مخاطب اصلی طرح، دانش آموزان مقطع راهنمایی میباشند که از یکسو قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و بعضاً انتزاعی حوزه آب ( از قبیل کسری مخازن آب زیرزمینی، آب مجازی و ...) را دارا بوده و از سوی دیگر هنوز به شکلی جدی درگیر مباحث مربوط به کنکور یا مسائل کاری و شغلی نشدهاند.ویژگیهای اصلی طرح راهبری کلان و ملی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با همکاری مشاور ملی، ضمن لحاظ کردن مسائل مدیریت بومی برای استانها، مبتنی بودن بر مطالعات علمی و تعریف اصولی ( پشتوانه 3 سال اجرای پایلوت و متکی بر مطالعات مشاور ملی)، تمرکز بر آموزش پایهای و عمقی و پرهیز از اقدامات صرفاً نمایشی، نظام مند بودن طرح افق دراز مدت برای اجرای مستمر طرح همراه با اعمال اصطلاحات سالانه بر اساس بازخوردهای اجرا می شود.